Zostań konsultantką Avon

Zostań konsultantką Avon

 Sklep Avon

to marka produktów kosmetycznych popularna na polskim rynku. Warto z tego skorzystać. Zostań konsultantką Avon i korzystać z dodatkowych zniżek od 15% do 45 %, a oprócz tego otrzymaj produkty z programu dla nowych konsultantek. Dodatkowo możesz polecać kosmetyki znajomym, dając im bezpłatne katalogi z nowościami firmy. Proces rejestracji jest prosty, bezpłatny i nie ma konieczności kupowania czegoś co miesiąc. Oferta firmy Avon jest tak szeroka, że każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

czwartek, 23 stycznia 2014

,,Chłopiec z listy Schindlera" Leon Leyson

Wydawca: Prószyński i S-ka
Data wydania: 2014
Format : Książka
Ilość stron: 256
Półka: posiadam
Do kupienia: Gandalf

Leon Leyson wraz z Marilyn J. Harran i Elisabeth B. Leyson spisał losy rodziny swojej oraz swoich bliskich od najmłodszych lat swojego życia, prawie aż do momentu śmierci w 2013 roku.

Gdy Lejb Lejzon przyszedł na świat nic nie zapowiadało nadchodzącej za kilka lat tragedii. Wiedli szczęśliwe życie. Być może im się nie przelewało, jednak było ich stać na podstawowe produkty. Niedługo potem, gdy autor miał 3 lata jego ojciec wyjechał do Krakowa, gdzie podjął pracę. Dopiero po kilku latach cała rodzina do niego dołączyła. Niedługo potem rozpoczęła się także Wielka Wojna ( tak wówczas nazywano I wojnę światową ), a kilkadziesiąt lat później wybuchła II wojna światowa, w wyniku której Żydzi byli bici, torturowani, a także często zabijani. Ich ,,nowym miejscem życia" miało stać się getto, gdzie wszyscy zostali zgromadzeni. Nie inaczej stało się także z rodziną Lejzonów, jednak nie byli tam w komplecie...

Czasami sięgam po książki wojenne, jednak nie robię też tego zbyt często, gdyż podczas i po zakończeniu ich lektury bardzo przeżywam wszystkie wydarzenia, jakie miały miejsce dziesiątki lat temu. Nie inaczej było w przypadku ,,Chłopca z listy Schindlera". Jednak kiedy tylko zobaczyłam ją przez przypadek w zapowiedziach od razu wiedziałam, że będę musiała ją mieć. Byłam też pewna, że Babci bardzo się spodoba. Zanim jednak do niej trafiła ja skusiłam się na jej lekturę, abyśmy mogły porównać wrażenia.

Istnieje kilka książek, które wywarły na mnie olbrzymie wrażenie. Do pozycji  z tej tematyki niewątpliwie zaliczają się ,,Lalki z getta", czy ,,Chłopiec w pasiastej piżamie". Opisywana przeze mnie pozycja również się od teraz do nich zalicza. Całość została opisana bardzo szczegółowo, dokładnie. Autor z pewnością nie z małym bólem wspominał to, co przeżył zarówno on, jak i jego rodzina, dalsi krewni.

Wojna to straszny czas, a jej efekty dotknęły wielu ludzi. Nawet w naszych czasach nadal możemy spotkać się z tymi, którzy wtedy żyli. Wielka Wojna z pewnością odcisnęła niemałe piętno na ich duszy. Cieszę się, że ja osobiście nie muszę żyć w tamtych czasach, które były bardzo trudne. Obozy pracy, głód, getto, prześladowania Żydów. Jednak wśród tych wszystkich negatywów znalazł się człowiek, który był dla nich takim światełkiem w tunelu - Schindler.

Nie wiem, czy słyszeliście o tej postaci, czy też nie. Faktem jest, że udało mu się uratować chyba nawet ponad 1000 Żydów. Jego przeciwieństwem był natomiast Amon Goeth, o którym także napisano książkę. Czeka na mnie na półce, jednak nie jestem pewna, czy teraz mam na nią ochotę i czy kiedykolwiek będę miała...

,,Chłopiec z listy Schindlera"  to prawdziwa historia Lejba Lejzona, któremu udało się przeżyć to piekło, jakim był pobyt jego oraz jego bliskich najpierw w getcie, a potem w obozie. Po tym wszystkim jakoś na nowo musiał sobie ułożyć życie. Wątpię, aby udało mu się w pełni zapomnieć o wydarzeniach z przeszłości, czego dowodem może być ta książka. Moim zdaniem warto się z nią zapoznać, gdyż jest to jedna z lepszych książek wojennych, jakie czytałam.

Moja ocena : 5,5/6

36 komentarzy:

  1. A za co straciła pół punktu? I z góry przepraszam, że tak wpadam i walę głupim pytaniem, ale to pierwsza recenzja, jaką u Ciebie czytam i nie wiem, jakimi kryteriami w ocenie się kierujesz. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic nie szkodzi:)
      Każdą książkę staram się oceniać indywidualnie, ale patrząc też na inne z tego gatunku. Moim zdaniem inne okazały się odrobinę lepsze, jeśli w ogóle można tak napisać.

      Usuń
    2. No jasne, rozumiem. Ja od czasów porodu boję się zasiąść do książek, ba! filmów nawet, o tematyce holokaustu, czy w ogóle, nazwę to: smutnych dzieł... Nawet książkę "Chce się żyć" oddałam w dobre ręce. Może kiedyś :)

      Usuń
    3. Nie wiem, jak to będzie ze mną po porodzie, ale na razie mogę czytać.

      Usuń
  2. Bardzo przeżywam tego typu książki, nie mieści mi się w głowie okrucieństwo wojny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa Twojej opinii na jej temat.
      Ja niedługo albo nie tak całkiem biorę się za ,,Złodziejkę książek".

      Usuń
  4. Bardzo wyczerpująca emocjonalnie tematyka. Ale takie książki trzeba czytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię książki o takiej tematyce, ale muszę po nie sięgać rzadko, bo potem długo rozpamiętuję to, co przeczytałam...

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę, że dziś nieco doroślejsza proza i na dodatek bardzo poruszająca. Cenię sobie historie oparte na faktach, dlatego rozejrzę się za tą książką w wolnej chwili.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz raczej skupię się na pozycjach dla dorosłych,bo mam trochę w zanadrzu.

      Usuń
  7. Nie czytam powieści opartych na faktach, bo za mocno do mnie uderzają, potem zbyt wiele o nich myślę. Ale cieszę się, że Tobie się spodobała.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka zdecydowanie dla mnie, na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo chciałabym przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie ostatnio lubię książki o takiej tematyce. Tej nie czytałam, ale przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. tematyka wojenna to nie do końca moje klimaty i sam temat nie łatwy, ale z czystej ciekawości przeczytałabym, aby dowiedzieć się czy i mnie tak by się ona podobała;)

    OdpowiedzUsuń
  12. O Schindlerze słyszałam, oglądałam nawet film. Tę książkę też muszę przeczytać. Kojarzy mi się, że jest też jeszcze książka Ireny Sendlerowej, która uratowała o wiele więcej dzieci, niż Schindler. Takie książki są trudne, ale potrzebne.
    PS. Masz błąd w poście, taki drobny, a robi dużą różnicę :) Mianowicie: "także Wielka Wojna ( tak wówczas nazywano I wojnę światową)", oczywiście chodziło Ci o II wojnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, ale Wielka Wojna to I wojna światowa. Specjalnie jeszcze teraz sprawdziłam, że nazywali ją Wielką, bo nie wiedzieli, że będzie II.

      Usuń
    2. Tak Wielka Wojna to I wojna światowa, wiem to :) Chodzi mi o to, że z Twojej recenzji wynika, iż podczas I wojny utworzono getta dla Żydów: " Niedługo potem rozpoczęła się także Wielka Wojna ( tak wówczas nazywano I wojnę światową ), w wyniku której Żydzi byli bici, torturowani, a także często zabijani. Ich ,,nowym miejscem życia" miało stać się getto, gdzie wszyscy zostali zgromadzeni."
      Może ja coś po prostu źle rozumiem? :D

      Usuń
    3. Dobra, faktycznie, muszę dopisać, że jeszcze była II.

      Usuń
    4. Nie zwróciłam nawet na to uwagi szczerze mówiąc.

      Usuń
  13. Ja MUSZĘ dorwać tą książkę. Co mówi chyba o wszystkich moich odczuciach po Twojej recenzji. Jeśli można o takich książkach mówić, że się je lubi, to tak, lubię je całym serduchem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie niby nie bardzo wypada mówić, że się lubi, ale ja też lubię.

      Usuń
  14. Muszę przeczytać! Tylko znając moje opóźnienie w czytaniu nowości, pewnie dorwę ją dopiero za pól roku, ale koniecznie musi się znaleźć u mnie na półce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi to nie robi różnicy, czy nowość, czy nie, ale akurat ją wypatrzyłam, więc przeczytałam.

      Usuń