Zostań konsultantką Avon

Zostań konsultantką Avon

 Sklep Avon

to marka produktów kosmetycznych popularna na polskim rynku. Warto z tego skorzystać. Zostań konsultantką Avon i korzystać z dodatkowych zniżek od 15% do 45 %, a oprócz tego otrzymaj produkty z programu dla nowych konsultantek. Dodatkowo możesz polecać kosmetyki znajomym, dając im bezpłatne katalogi z nowościami firmy. Proces rejestracji jest prosty, bezpłatny i nie ma konieczności kupowania czegoś co miesiąc. Oferta firmy Avon jest tak szeroka, że każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

czwartek, 6 czerwca 2013

Dyskusje czwartkowe - Czy treść książki da się zapomnieć?



Tak się ostatnio zastanawiałam, czy jest sens dwa razy czytać tą samą książkę w ramach przypomnienia sobie jej treści. Korzystając ze sposobności postanowiłam ponownie zagłębić się w ,,Zakręty losu" Agnieszki Lingas-Łoniewskiej. Książkę przeczytałam z ogromną przyjemnością, jednak większość treści i tak pamiętałam jeszcze z ostatniego czytania.

Moim zdaniem czytanie książek dwukrotnie lub jeszcze więcej razy jest po prostu bez sensu. Wiadomo, jakaś pozycja może nam się wyjątkowo spodobać i chcemy spędzić z nią, jak najwięcej czasu. Jednak czytanie kilkanaście razy jednej powieści jest zupełnie niepojęte. Na świecie jest tak dużo książek, że szkoda tracić czas na te już poznane:)

Poza tym, jeżeli książka rzeczywiście jest taka dobra to po co czytać ją tyle razy, skoro jej fabuła pozostaje w naszej pamięci?

41 komentarzy:

  1. Według mnie czytać można wiele razy ale co 2 lata :) Często treść nam ucieka, bo książka była nieciekawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, z nieciekawymi książkami jest inna sprawa:)

      Usuń
  2. Nie lubię czytać drugi raz tej samej książki. Masz rację, szkoda na to czasu.. Jest tak wiele innych do przeczytania.
    Myślę jednak, że warto wracać do fragmentów, cytatów, które coś dla nas znaczą. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, fragmenty też się zgodzę, ale nie całość:)

      Usuń
  3. Czytam ponownie, wracam do ulubionych książek, ponieważ za każdym razem na nowo odkrywam przesłanie autora, albo zupełnie zmieniam swoje zdanie o bohaterach, motywach, które nimi sterowały itp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, można spojrzeć na niektóre sprawy inaczej, ale moim zdaniem szkoda czasu:)

      Usuń
  4. A ja tam często zapominam może nie tyle treść, co zakończenie lub fragmenty książki lub filmu. Do ulubionych książek lubię wracać po latach i odkrywać je na nowo:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię wracać do filmów, do książek niekoniecznie:)

      Usuń
  5. Wybacz, mam odmienne zdanie. Oszem rzadko sięgam po daną książkę drugi raz - częściej po prostu sięgam okiem do danych fragmentów. Książki do których ciągle wracam i będę wracać to np. Zmierzch i Harry Potter. Lubię poczuć znowu ten sam klimat i znaleźć się w tym samym świecie. Tak samo z filmami - do wielu z nich uwielbiam wracać. Jest wiele ciekawych książek, to prawda. Jednak nie mogę się oprzeć pragnieniu znalezienia się w świecie magii i Hogwartu czy na nowo przeżywania miłości Belli i Edwarda. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam Ci czego wybaczać:) Właśnie fajne jest to, że każdy może wyrazić swoją opinię:)
      Ja Zmierzch przeczytałam raz całą serię, tylko ten dopisek Drugie życie Bree Tanner powtórzyłam:)

      Usuń
  6. Ja się nie zgadzam, swoje ulubione książki czytam po kilka razy - uwielbiam przeżywać jeszcze raz perypetie bohaterów. A co do zapominania treści to zdarza mi się - szczególnie jeśli chodzi o książki Cobena i romanse.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio przeczytałam jedną świetną jak dla mnie książkę i właśnie zastanawiam się nad tym czy nie zacząć jej czytać od początku... mimo że na półkach stoja w kolejce następne równie ciekawe ; )

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie zgadzam się z Tobą do końca. Mam jedną ulubioną serię, którą czytałam dwa razy, ponieważ wspomnienia to nie to samo co czytanie teraz. To tak jakbyś była fanką jakiegoś ulubionego zespołu, była raz na koncercie i powiedziała, że na żaden więcej nie pójdę, bo mam wspomnienia, a jest wiele innych fajnych zespołów, na których warto iść na koncert. Nie. Wspomnienia to nie to samo co bycie to i teraz. Bynajmniej ja tak sądzę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, ale książka, a koncert, czy dla przykładu film to moim zdaniem zupełnie coś innego:)

      Usuń
    2. Dla mnie aż takiej różnicy nie ma. Lubię czasami czytać dwa razy te same książki, chociaż nie jest to częste, bo wole przeczytać coś "nowego" i zazwyczaj mija rok czasu lub nawet więcej. :)

      Usuń
    3. Jednak koncert za każdym razem odbędzie się inaczej, a książka wciąż tak samo, ale jak kto woli ;)

      Usuń
  9. Jak czytam dużo książek, to często zapominam treść. Poza tym lubię sobie po kilku latach coś przypomnieć. Np. "Chłopaka z sąsiedztwa" czytałam w wieku 13 lat i w wieku 18 lat - i zupełnie inaczej je rozumiałam

    OdpowiedzUsuń
  10. Ulubione filmy oglądam wiele razy, ale książki czytam raz :) No poza dziecięcymi :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że po części masz rację, nie da się zapomnieć, o czym była dana książka. Czasami jednak czytanie jej drugi raz może być przydatne. Możemy zauważyć szczegóły, na które wcześniej nie zwróciliśmy uwagi. Może się też zdarzyć, że z wiekiem całkiem inaczej zrozumiemy i zinterpretujemy jej treść. Inna sprawa, niektórych książek po prostu nie mogłabym przeczytać jeszcze raz, bo wywołały we mnie zbyt silne emocje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, jak już pisałam wiek też ma znaczenie i wpływa na zrozumienie książki ;)

      Usuń
  12. Raczej nigdy nie wracam do książek i nie czytam po raz kolejny. Wyjątkiem były Dziady, które przeczytałam 3 razy. Pierwszy raz - nic nie zrozumiałam. Drugi raz - żeby zrozumieć, olśniło mnie. Trzeci raz, żeby przypomnieć sobie przed maturą - znowu zgłupiałam.

    A jeszcze Pana Tadeusza czytałam dwa razy, ale to też ze względu na "przerabianie lektury", z tym że książka faktycznie mi się podobała i miałam z tego czytania sporą przyjemność :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to teraz mi się przypomniało, że ja ,,kamienie na szaniec" czytałam w ten sposób 3 razy, bo co chwilę potrzebowałam mieć świeże informacje:)

      Usuń
  13. Lubię czytać kilkukrotnie te same książki, ale tylko wybrane tytuły, które w jakiś sposób odcisnęły się w moim życiu :)
    pozdrawiam
    Miłośniczka Książek

    OdpowiedzUsuń
  14. Da się zapomnieć, masz mistrzynię tutaj :D mam coś nie halo z mózgiem, nie pamiętam twarzy, nie rozpoznaję znajomych, w kółko się na mnie ktoś obraża, prędzej zapamiętam głos lub nazwisko. Podobnie z książkami, przeczytałam wszystkie książki Remarqua i kiedyś o nich opowiadałam. Kilka opisałam dokładnie, potem doszłam do książki "Czarny Obelisk", okazało się, że z całej książki zapamiętałam głównego bohatera zakochanego w chorej psychicznie dziewczynie. Przeczytałam ją drugi raz i dowiedziałam się, że ona tam był organistą, "poznałam" żonę masarza i inne ciekawe postaci, których nie pamiętałam!!!! A minęło parę lat. "Łuk Triumfalny" czytałam trzykrotnie i zamierzam jeszcze, kocham tę książkę i wiem, że jest ich tyle wartych przeczytania, ale ta jest najukochańsza. "Trędowatą" też czytałam trzykrotnie. A jeśli zapytasz mnie o "Krzyżaków" to pamiętam mój ci on i białą szmatkę i tę laskę drugą. Z "Pustyni i w puszczy" pamiętam słonia i to, że Nel była wkurzająca. Nie wiem czy to kwestia lat, bo czytałam je prze 18 laty, czy tego, że były nudne. Za to "Anię z Zielonego Wzgórza" pamiętam, mogę ją opisać i część jej przygód, a to było 20 lat temu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie bardziej pamiętam Stania i Nel, niż np. Anię z Zielonego Wzgórza :)

      Usuń
  15. Ja nie lubię czytać, bo to się opatrzy ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie zgadzam się z Tobą. ;) Mam parę książek, do których na pewno kiedyś wrócę, a kilkakrotnie czytałam mojego ukochanego "Zbieracza Burz" Kossakowskiej. Zawsze wtedy, gdy miałam zły humor, sięgałam po tę książkę, bo podnosiła mnie na duchu i pozwalała wziąć się w garść. Myślę, że nie chodzi tylko o przypomnienie sobie treści (to takie.. bezuczuciowe! :O) ale właśnie o emocje towarzyszące czytelnikowi podczas lektury. To magiczne, czytać książkę, której ponownie chce się poświęcić swój czas mimo, że pamięta się treść. Nie widzę w tym nic dziwnego. ;) Np. po przeczytaniu 6-tomowej sagi Oko Jelenia moją pierwszą myślą było "o rany, czytam jeszcze raz, od razu!" :D

    Także z tą notką wyjątkowo nie zgadzam się ani trochę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No fajnie, że masz swoje zdanie. Nie oczekuję, że każdy będzie mi przyklaskiwał:) Liczy się szczerość!

      Usuń
  17. e ja tam lubię czasem wrócić do np. "Mistrza i Małgorzaty". Nigdy nie jesteś w stanie zapamiętać wszystkich szczegółów. Czasami czytając książkę n-ty raz odkrywasz ją na nowo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ją męczę i doczytać nie mogę i nie wiem dlaczego każdy się nią zachwyca :D

      Usuń
    2. Ja na przykład czytałam dwukrotnie i bardzo mi się podobała ;)

      Usuń
  18. Ja mam podobnie jak Aleksandra :) "Emilkę ze Srebrnego Nowiu" przeczytałam chyba już ze 20 razy i pewnie jeszcze nie raz to zrobię. Wracam często do przeczytanych pozycji, bo po prostu lubię i nieważne, że już znam treść...

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja mam niektóre serie, które uwielbiam i czytam po kilka razy, sprawia mi to tyle samo przyjemności, co za pierwszym razem, jednak to naprawdę musi być ukochana seria ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń